معظمی ضمن اشاره به امکان افزایش اندک ریسک کار با ایـــران پس از فشارهای اخیر آمریکا و اظهارات دونالد ترامپ، از نامه‌ی مدیرعامل رنو نیسان، کارلوس گوئن به خود خبر داد که در آن، گوئن با رد شایعات اخیر درخصوص اظهاراتی که بنام وی درباره تعلیق فعالیت‌های رنو در ایـــران منتشر شده، بر عزم جدی شرکت رنو برای توسعه همکاری ها با ایـــران تاکید کرده اســت.

 171595 469 خارجی‌ها می‌آیند، نگران نباشید

میهنی ها| هم بازار، هم رسانه‌ها و هم کارشناسان از بازی جدید دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا نگرانند. در واقع با نمایش جدیدی که پس از سخنان ترامپ علیه ایـــران راه افتاده، بسیاری منتظرند رویکرد طرفهای خارجی و اســتراتژی جدیدی که برندهای فرانسوی و آلمانی آن را دنبال می‌کنند، را ببینند تا از این طریق فهم بهتر و دقیق‌تری از سرانجام قراردادهای پسابرجامی خودرو به دست آورند. به نظر می‌رسد هرچه ترامپ تلاش دارد تا از طریق فشار رسانه‌ای و جوسازی به ایـــران، شرکت‌های بزرگ و کارآفرینان بین‌المللی را از همکاری با ایـــران باز دارد اما گویا عزم شرکت‌های بزرگ و از جمله خودروسازان برای کار با ایـــران جدی اســت.

به نقل هفت صبح، این را منصور معظمی که نفر اول قراردادهای پسابرجامی و نیز مطلع‌ترین فرد در این حوزه اســت با تاکید بسیار می‌گوید و در گفتگو با هفت صبح، نکاتی را در خصوص قرار دادهای پسابرجامی صنعت خودرو یادآوری کرد. معظمی ضمن اشاره به امکان افزایش اندک ریسک کار با ایـــران پس از فشارهای اخیر آمریکا و اظهارات دونالد ترامپ، از نامه‌ی مدیرعامل رنو نیسان، کارلوس گوئن به خود خبر داد که در آن، گوئن با رد شایعات اخیر درخصوص تعلیق فعالیت‌های رنو در ایـــران، از عزم جدی این شرکت با ایـــران تاکید کرده اســت. معظمی با اشاره تعامل پیوسته ایـــران با هر یک از شرکت‌های مختلف خودروساز، شائبه هرگونه تعلل در قراردادهای پژو سیتروئن و رنو با ایـــران‌خودرو، سایپا و یا ایدرو را رد کرد و جریان همکاری‌های صنعتی اقتصادی ایـــران با این برندها را عادی و فعال اعلام کرد.

اما ایـــران پس از توافق تاریخی با کشورهای ۵بعلاوه ۱ به سمت توسعه همکاری‌های خود در صنعت خودرو با شش کنسرسیوم بزرگ خودرویی رفـــــت که از خلال آن، توانست به غیر از فیات کریسلر با ۵ مورد از آنها قراردادهای حیاتیی را نهایی کند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

فولکس‌واگن

قرارداد شرکت ماموت با کنسرسیوم فولکس‌واگن به حدی با شایعات و حواشی همراه شد که در نهایت مشخص نشد آیا فولکس واگن رسما برای ورود به ایـــران اعلام آمادگی کرده یا نه. گرچه در ایـــران خبر نهایی شدن قرارداد تولید محصولات فولکس با ماموت چندیدن بار اعلام شد اما فولکس صرفا خبر از عرضه محصولات خود در ایـــران داد و نوع همکاری را مشخص نکرد. در مورد دیگر بخش‌های قرارداد فولکس که مالک اسکانیا، سئات و اشکودا گزینه‌های متنوع فعالیت در ایـــران هم باید گفت که فعلا تنها ماموت کار مونتاژ کامیون‌های اسکانیا را برعهده دارد. اشکودا و سئات اما اعلام کرده‌اند هنوز برای ورود به ایـــران تصمیم نهایی را نگرفـــــته‌اند.

پژو سیتروئن

این کنسرسیوم فرانسوی از طریق همکاری با ایـــران خودرو و سایپا قرار اســت بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار در ایـــران سرمایه‌گذاری کرده و فعلا نیز محصول اول خود یعنی ۲۰۰۸ را با اندکی تاخیر روانه بازار کرده‌اند. برمبنای اســتراتژی پژو سیتروئن، در افق ۲۰۲۲ قرار اســت ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط دو شرکت ایکاپ و سایپا سیتروئن تولید شده و تا ۴۰ نسبت آن راهی بازارهای منطقه گردد.

رنو نیسان

این کنسرسیوم قرار اســت از طریق تولید محصولات اقتصادی برند داچیا اعم از داســتر، ساندرو و سیمبل، برای بازار ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ایـــران خودروهای مدرن و جدید تولید کند و البته بخشی از بازارهای منطقه‌ای را از طریق یک سرمایه‌گذاری ۶۶۰ میلیون دلاری پوشش دهد. با این حال جنجالی‌ترین محصول رنو نیسان در ایـــران، کویید اســت که اگر بتواند با قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیونی روانه بازار شود، احتمالا بسیاری از معادلات را بهم می‌ریزد.

کیا هیوندای

این کنسرسیوم کره‌ای توسعه همکاری را با سایپا و کرمان موتور در دستو کار قرار داده و فعلا کرمان موتور ۳ محصول هیوندای یعنی آی۱۰، آی ۲۰ و اکسنت را در قیمت زیر ۱۰۰ میلیون به نتیجه رسانده و از قضا بازار خوبی هم بدست آورده‌اند. کیا هم گرچه فعلا مدل قدیمی سراتو را به سایپا برای مونتای داده اما برخی فعالان از احتمالا گسترش بیش از پیش همکاری‌ها در آینده نزیک می‌دهند.

دایملر مرسدس بنز

قرارداد این برند آلمانی بیشتر حول محور خودروهای سنگین بنز بوده و توسعه شبکه خدمات پس از فطریقه و تجهیز قطعه‌سازان را نیز شامل می شود. گویا به موجب این قرارداد باید به زودی شاهد راه‌اندازی مجدد خط تولید موتورهای دیزل بنز در شرکت ایدم تبریز باشیم. مدل انتخاب شده برای تولید در ایـــران از سوی مرسدس بنز هم کشنده مشهور اکتروس ۲۰۱۸ اســت که به زودی وارد بازار ایـــران می شود.

فیات کریسلر

با وجود علاقه بالای ایـــران خودرو به تولید محصولات ارزان‌قیمت برند فیات در ایـــران، فعلا به واسطه ارتباط تنگاتنگ این شرکت ایتالیایی با کریسلر آمریکا ، خبری از همکاری و عقد قرارداد و یا تولید مشترک نیست و چشم‌انداز طریقهنی هم در آینده نزدیک برای این مورد با توجه به اظهارات ترامپ دیده نمی‌شود.

داغترین اخبار و رویداد های ایـــران و خارج
این مطلب در این ساعت از سایت توما در بخش خبری ارســال گردیده اســت
این بخش شامل خبر های ورزشی نیز میباشد
میتوانید خبر فوق را به اشراک بگذارید