مدیران برای انتخاب دلایل و راهکارهای ترفیع دادن به کارمندان با چالش‌های متعددی روبرو هستند. انتخاب کارمندان لایق ترفیع بر اساس سابقه، یکی از نادرست‌ترین شیوه‌ها اســت.

ســال‌ها اســت که در شرکت‌های سنتی و حتی بعضی از کسب و کارهای نوپا، سابقه‌ی کاری و ســال‌های حضور در شرکت به عنوان دلیل و معیار ترفیع دادن انتخاب می‌شود. این سبک از مدیریت و تشویق کارمندان را می‌توان نادرست‌ترین طریقه مدیریتی نامید. طریقهی که رقابت و تلاش برای پیشرفـــــت شخصی را از بین برده و کارمندان را به افرادی بی‌روح تبدیل می‌کند.

اکثر مدیرانی که سابقه‌ی کار را به عنوان دلیل ترفیع دادن انتخاب می‌کنند، دلیل آن را عدم نیاز به توضیح بیشتر به کارمندان بیان می‌کنند. آنها بر این باور هستند که با انتخاب این طریقه، نیازی نیست به دیگران توضیح دهند که چرا فلان کارمند برای تشویق و ترفیع انتخاب شده اســت. اگر شما هم این دلیل را برای ترفیع سنتی خود انتخاب می‌کنید، واقعا در حق کارمندان ظلم کرده‌اید. ترفیع دادن بر اساس سابقه‌ی کاری خسارات زیادی به شرکت وارد می‌کند که از جمله‌ی آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انگیزه‌ی کارمندان از بین می‌رود. در چنین شرایطی آنها به این فکر می‌افتند که چرا باید تلاش کنند؟ آنها می‌دانند که تنها کافی اســت نیازهای اولیه‌ی شغل خود رابرآورده کنند و تنها منتظر زمان مناسب برای دریافت ترفیع بمانند.
  • ابتکار عمل در شرکت از بین می‌رود. کارمندان با خود می‌گویند که چرا باید برای کارهای جدید داوطلب شوند و چرا باید روند کاری خود را بهبود ببخشند؟ آنها می‌دانند که این کارها کمکی به پیشرفـــــت شغلی‌شان نمی‌کند.
  • خشم و عصبانیت به شرکت تزریق می‌شود. برخی کارمندان در هر شرایطی سخت کار می‌کنند و همیشه به دنبال پیشرفـــــت هستند. اما در شرایطی که تنها دلیل تشویق و ترفیع، سابقه‌ی کاری اســت، تلاش آنها نادیده می شود و این عمل خشم و عصبانیت را در این افراد سختکوش بروز می‌دهد.
  • فرآیند اســتخدام به دردسر بر می‌خورد. هیچ فردی دوست ندارد در شرکتی کار کند که برای ترفیع دادن تنها به سابقه‌ی کاری نیاز دارد. وقتی طریقه کاری شما اینگونه باشد، افرادی با خصوصیات کارمندی صرف جذب می‌کنید که هیچ تلاشی برای بهبود کسب و کار شما انجام نمی‌دهند.
  • همه‌ی کارمندان تنها در حد معمول تلاش می‌کنند. وقتی شما با کارمندان به خوبی رفـــــتار نکنید، آنها هم نیازی به رفـــــتار مناسب با مشتریان نمی‌بینند. تلاش‌های کارمندان معمولی خواهد بود و هیچ نوآوری خاصی برای بهبود شرایط از خود بروز نخواهند داد.

2301c6f3 0e0e 44ff 9b89 d545674d63dc چرا ترفیع دادن کارمندان بر اساس سابقه کاری غلط اســت

البته سابقه‌ی کاری خواه ناخواه در روند ترفیع حل شده اســت. مطمئنا کارمندی که سابقه‌ی کاری بیشتری دارد، زمان بیشتری برای یادگیری مهارت داشته و راحت‌تر می‌تواند ترفیع بگیرد. اما باید توجه داشت که سابقه معیار اصلی نباشد. چرا که ممکن اســت کارمندی جدید، قدرت یادگیری بسیار بالاتر داشته و بیش از کارمند باسابقه به پیشرفـــــت اهمیت دهد. در این شرایط قطعا باید ســال‌های حضور در شرکت را نادیده گرفـــــت. به بیان دیگر وظیفه‌ی اصلی مدیران در چنین شرایطی، داشتن شناخت کافی از افراد تیم و شرکت اســت.

مدیران باید به این نکته توجه کنند که هیچ چیز حیاتی‌تر از رفـــــتار آنها با کارمندان نیست. همین رفـــــتار شروع تمامی فرآیندها، موفقیت‌ها و شکست‌های احتمالی شرکت اســت. بنابراین اگر تصور می کنید که شناخت کارمندان، مهارت‌ها، توانایی‌ها، ضعف‌ها و نقاط قوت آنها برای شما سخت اســت، باید به دنبال فردی دیگر برای مدیریت شرکت باشید.

قطعا خود شما هم به عنوان صاحب یا مدیر کسب و کار دوست ندارید تنها به دلیل سابقه‌ی کاری کمتر در رقابت شکست بخورید. قطعا شرایطی را به یاد دارید که تنها به خاطر ســال‌های حضور کمتر در یک صنعت، از یک رقیب باسابقه شکست خورده‌اید. بنابراین شما هم باید با کارمندان رفـــــتاری داشته باشید که دوست دارید مشتریان و کارفرمایان با شرکت شما داشته باشند. فراموش نکنید، سابقه‌ی کار می‌تواند تنها یک عدد باشد که در مقایسه با کیفیت کاری افراد، کمترین اهمیت را دارد.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی