chick peas خواص درمانی نخود   7 خاصیت نخود پخته برای بدن

نخود از خانواده‌ی بنشن‌هاســت و طعمی عجیب و غریب، چیزی بین خمیر و نشاســته و فندق دارد. نخود جزو بنشن‌هایی اســت که خیلی تطبیق پذیر اســت، و تقریبا می‌توانید آنرا برای پخت غذاهای متنوع و سبک‌های مختلف آشپزی اســتفاده کنید.

نخود در کنار طعم و مزه‌ی منحصر بفردش، فواید بیشماری هم برای سلامتی دارد. در ادامه با تعدادی از فواید نخود آشنا خواهید شد.

  1. سرشار از فیبر اســت و به کاهش وزن کمک می‌کند

نخود غنی از فیبر محلول و نامحلول اســت. در حالیکه فیبرهای محلول سلامت صفرا را حفظ می‌کنند، فیبرهای نامحلول به بهبود هضم غذا و قوام مدفوع و در نتیجه به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. همچنین باعث خواهد شد تا برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، در نتیجه کمتر خواهید خورد.

  1. منبع پروتئینی خوبی برای گیاه خواران اســت

گیاهخواران بیشماری، پروتئینی که می‌توانند براحتی از گوشت حیوانات مصرف کنند را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از فقدان پروتئین در بدن، می‌توانید وعده‌های غذایی‌تان را با نخود و گندم کامل تامین کنید. نخود منبع خوبی برای پروتئین البته منهای چربی‌های اشباع نشده اســت.

همچنین بخوانید: علائم کمبود پروتئین

  1. منگنز برای تولید انرژی در بدن

منگنز یک ماده معدنی کمیاب اســت که در بدن کمک به تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند. یکی دو فنجان نخود در هفته، برای اینکه در کل هفته شارژ بمانید کافیست. بهترین راه برای اینکه از آن‌ها بعنوان میان وعده اســتفاده کنید، این اســت که نخود را با کمی نمک بپزید. سرخ کردنش هم، هرچند خوشمزه ترش خواهد کرد، اما باعث خواهد شد برخی خواصش را از دست بدهد.

  1. سرشار از آهن و مواد معدنی مورد نیاز خانوم هاســت

نخود غنی از آهن اســت، و آهن هم مکملی طبیعی و با اهمیت برای خانوم هایی اســت که پریود می‌شوند، به نوزادشان شیر می‌دهند، و یا باردار هستند. همچنین اگر برنامه‌ی غذایی فرزندان حاوی آهن باشد نیز در رشدشان تاثیر مثبتی خواهد داشت. همچنین می‌تواند سوخت و ساز شما را سرعت دهد که به ســالم ماندنتان کمک خواهد کرد.

همچنین بخوانید: علائم کمبود آهن
  1. به تثبیت سطح قند خونتان کمک می کند

فیبر محلول درون نخود کمک می‌کند تا قند خونتان تحت کنترل بماند. اگر به انسولین مقاومید، و یا دچار بیماری دیابت هستید، نخود برایتان مفید اســت چرا که به آرامی و بطور یکنواخت انرژی می‌سوزاند. ارزش GI بین ۲۸ تا ۳۲ نیز بدین معنیست که کربوهیدرات‌ها به راحتی تجزیه و هضم می‌شوند. این نیز به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

  1. برای قلبتان هم خوب اســت

مصرف منظم نخود به کاهش LDL یا کلسترول‌های بد بدن کمک می‌کند. کلسترول بالا می‌تواند مسبب سکته و حملات قلبی باشد و نخود راهی طبیعی برای کاهش کلسترول‌های بد اســت.

همچنین نخود سرشار از فولات و منیزیم اســت که برای چشم و افزایش گردن خون هم مفید اســت.

همچنین بخوانید: کاهش طبیعی کلسترول
  1. دارای ماده‌هاییست که بعنوان آنتی اکسیدان عمل خواهند کرد

این خاصیت نخود، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده، در برابر پوکی اســتخوان از شما محافظت کرده و حرارت‌های دوران یائسگی را پایین خواهد کشید.

نخود طعم خیلی غالب و قوی‌ای ندارد، بنابراین می توانید آنرا در کنار هر غذایی طبخ کنید. یادتان باشد اگر آنها را چند ساعتی در آب بخیسانید، پختنشان خیلی راحت تر خواهد شد.

ممنون از این که این خبر را در بخش پزشکی و سلامت توما خواندید
بخش پزشکی مجله توما مطالب زیر رو هم به شما پیشنهاد میکند