بی‌ام‌و موتوراسپرت (BMW Motorsport) مدل جدید خود را برای مسابقات بین‌المللی GT ارائه کرد. قبل از این‌که بی‌ام‌و سری ۸ کوپه به فطریقه برسد، ماشین مسابقه‌ای جدید در فصل بعدی مسابقات اتومبیل‌رانی از جمله مسابقات قهرمانی اســتقامت (FIA WEC) رقابت خواهد کرد. با این سری اســت که بی‌ام‌و موتوراسپرت نیز بازگشت جذابی به مسابقات ۲۴ ساعته لمانز (FRA) خواهد داشت. به همین ترتیب، بی‌ام‌و M8 GTE با آخرین فناوری پیشرفـــــته و نوآورانه به همراه دهه‌ها تجربه در موتوراسپرت خود را برای رقابتی جدی آماده می‌کند.

در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، این خودروی جدید در لباس خودروی بی‌‌ام‌و M Motorsport نمایش داده شده اســت؛ این خودرو مخصوصا برای این مناسبت طراحی شده و جلوه‌هایی بصری از طرح‌های آینده بی‌ام‌و موتوراسپرت را که در ســال ۲۰۱۸ به بازار می‌آیند ارائه می‌دهد. این نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی نزدیک بین توسعه خودروهای تولیدی و موتوراسپرت اســت و بار دیگر شدت تعلق و وابستگی بین BMW Motorsport و BMW M را نشان می‌دهد.

535e82ab b8a5 4754 842d 49bc8edba9d0 بی‌ ام‌ و M8 GTE، رونمایی شد

94d5f0f2 4d43 46e2 a72d 70f0055ae65c بی‌ ام‌ و M8 GTE، رونمایی شد

بی‌ام‌و GTE در تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۱۷ (۱۲ دی ۹۵) در کارخانه دینگولفینگ گروه خودروسازی بی‌ام‌و در آلمان نمایش و رونمایی موفقیت‌آمیزی داشت. کارخانه دینگولفینگ محلی اســت که قرار اســت در آن مدل جاده‌ای بی‌ام‌و سری ۸ جدید تولید شود. ارتباط نزدیک بین خودروهای تولیدی و مسابقه‌ای، یکی از پایه‌های توسعه خودروی بی‌ام‌و M8 GTE اســت. دانش کسب‌شده از خروجی رقابت با خودروی جدید در مسابقات قهرمانی اســتقامت فیا و مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت IMSA WeatherTech در آمریکای شمالی، به‌طور مستقیم برای توسعه‌ی مدل تولیدی که به‌طور موازی با پروژه موتوراسپرت اجرا می‌شود، اســتفاده می‌شود.

1dd698d1 ed48 42aa 8afd 02ac4b7556b4 بی‌ ام‌ و M8 GTE، رونمایی شد

0ce00e14 113a 4018 8050 c62b44adaa36 بی‌ ام‌ و M8 GTE، رونمایی شد

جنز مارکوارت، مدیر بی‌ام‌و موتوراسپرت، گفت:

بی‌ام‌و M8 GTE پرچم‌دار جدید تیم GT بی‌ام‌و اســت و با رقبای قدرتمندی در این بخش مواجه خواهد شد. برای ما ارائه‌ی خودرو رونمایی شده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت گام حیاتی بعدی در مسیر رفـــــتن به سمت اولین مسابقه اســت؛ ما قصد داریم که این خودرو برای اولین بار در مسابقات ۲۴ ساعته دتونا در ســال ۲۰۱۸ شرکت کند. مسابقات قهرمانی اســتقامت فیا و سری IMSA در آمریکای شمالی محیط رقابتی برتری برای خودروی جدید ما هستند. ما با بی‌ام‌و M8 GTE، آخرین فناوری روز را به کلاس جهانی GT می‌آوریم؛ درحالی‌که عادت ما همواره شرکت در مسابقات لمانز بوده اســت. توسعه بی‌ام‌و M8 GTE به‌صورت برنامه‌ریزی شده اســت و ما به سختی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که خودروی جدید در ســال ۲۰۱۸ با به چالش کشیدن رقبا به پیروزی حیاتیی دست یابد.

پیشرانه‌ی خورجینی هشت سیلندر بی‌ام‌و مجهز به فناوری توربوی دوقلو اســت که با توجه به طبقه‌بندی و مقررات مربوطه، به ظرفیت چهار لیتری محدود شده اســت، سری M8 GTE، دارای قدرت اسمی بیش از ۵۰۰ اسب بخار اســت. بلوک سیلندر و سرسیلندر هر دو از فناوری پیشرانه‌های اســتاندارد بی‌ام‌و گرفـــــته شده اســت و با آلیاژ سبک ریخته‌گری در کارخانجات این خودروساز در لندشات آلمان تولید می‌شود. تمرکز کار تولید در دستیابی به حداکثر کارایی و دوام اســت. پیشرانه تولیدی قدرتمند، زمینه را برای نمایش فوق‌العاده این خودروی اسپرت فراهم می‌کند. انتقال قدرت در خودروی بی‌ام‌و M8 GTE با اســتفاده از یک جعبه‌دنده مسابقه‌ای ترتیبی ۶ سرعته انجام می‌شود.

اســتفاده از هوش مصنوعی در فرآیند تولید نوین به مهندسان طراح آزادی بیشتری می‌دهد؛ «تولید مجازی» نقش حیاتیی در توسعه‌ی خودروی بی‌ام‌و M8 GTE ایفا می‌کند. به‌عنوان مثال، کنترل کشش با کمک یک سیستم هوش مصنوعی طراحی شده اســت. بهینه‌سازی توپولوژیک با چاپ سه‌بعدی، به مهندسین بی‌ام‌و آزادی بیشتری برای جستجوی راه‌حل‌های نوآورانه و خلاقانه در طراحی خودرو می‌دهد. همچنین نمونه‌سازی سریع اجازه می‌دهد یک قطعه‌ی جدید، به‌عنوان یک نمونه اولیه قابل اســتفاده، فقط ۲۴ ساعت پس از تولید مجازی تحویل داده شود.

bfe0863f a239 463f 8061 2116ae4338e1 بی‌ ام‌ و M8 GTE، رونمایی شد

مهندسان خودروهای مسابقه‌ای و تولیدی با هم در چارچوب پروژه بی‌ام‌و M8 کار می‌کردند. به‌عنوان مثال، طراحی سبک وزن نقش حیاتیی در تولید خودروی جدید GT دارد. کاهش قابل توجه وزن با اســتفاده‌ی گسترده از اجزای فیبر کربن پلیمری تقویت‌شده (CFRP) که بسیار سبک‌وزن اســت، به دست می‌آید. خودرویی با ابعاد ۴۹۸۰ میلی‌متر طول و ۲۰۴۶ میلی‌متر عرض، دارای وزنی برابر با ۱۲۲۰ کیلوگرم اســت. طراحی بی‌ام‌و M8 GTE نیز نشان‌دهنده ارتباط نزدیک با بی‌ام‌و سری ۸ و بی‌ام‌و M8 اســت. این ارتباط به ویژه در طراحی سقف خودرو و چراغ‌های جلو و عقب ظاهر می‌شود.

کار روی آیرودینامیک یک خودروی مسابقه‌ای جدید به همان اندازه که وقت‌گیر اســت، ضروری هم هست. به همین دلیل برای مهندسان بی‌ام‌و بسیار حیاتی اســت که قادر باشند از همان ابتدا با حداکثر بهره‌وری روی شاسی بی‌ام‌و M8 GTE کار کنند. اســتفاده از یک الگوریتم جدید باعث افزایش قابل توجهی در محاسبات CFD شده اســت؛ بنابراین قبل از رفـــــتن خودرو به تونل باد، امکان اســتفاده از قدرت بیشتر محاسباتی برای افزایش تعداد شبیه‌سازی‌های احتمالی وجود دارد. به همین دلیل، بی‌ام‌و موتوراسپرت از همکاری با تیم طراحی و تولید و مزایای اســتفاده از شرایط کامل آزمایش در آزمایشگاه آیرودینامیک گروه بی‌ام‌و اســتفاده می‌کند. یکی از نتایج توسعه آیرودینامیک، لبه‌های خلاقانه جدید این خودرو اســت که به‌عنوان یک طرح مفهومی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت (IAA) ارائه خواهد شد.

86b37790 59f5 425b bcaf cf8e8dc09b14 بی‌ ام‌ و M8 GTE، رونمایی شد

وابستگی نزدیک بین سازندگان خودروهای تولیدی بی‌ام‌و و تیم موتوراسپرت در دو حوزه حیاتی دیگر همچنان ادامه دارد؛ همان تکنیک اندازه‌گیری سه‌بعدی که در بی‌ام‌و M4 DTM اســتفاده شده اســت، در بی‌ام‌و M8 GTE نیز اســتفاده می‌شود. بی‌ام‌و M4 DTM خودرویی اســت که اولین مسابقه خود را در ســال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشت . سیستم اندازه‌گیری فوق مدرن بخش تولید انبوه بی‌ام‌و، کنترل کامل این خودروی مسابقه‌ای را پس از مونتاژ انجام می‌دهد. برای یک خودروی بسیار پیچیده مانند بی‌ام‌و M8 GTE، که به‌طور کامل با دست ساخته شده، ضروری اســت که تمامی ابعاد به درستی پیاده‌سازی و اجرا شوند.

b971cebd edb6 43a1 907f 51b8d36f71fd بی‌ ام‌ و M8 GTE، رونمایی شد

تاریخچه طولانی حضور بی‌ام‌و موتوراسپرت در لمانز

بی‌ام‌و موتوراسپرت در ســال ۲۰۱۸ با مسابقات قهرمانی اســتقامت FIA به لمانز باز می‌گردد. آخرین باری که خودروی مسابقه بی‌ام‌و در این مسابقات نمایش داده شد، در ســال ۲۰۱۱ بود که با بی‌ام‌و M3 GT2 شرکت کرد. یک ســال قبل از آن، خودروی هنری جف کونز آمریکایی یعنی بی‌ام‌و M3 GT2 عملکرد چشم‌گیری داشت.

مقاله‌های مرتبط:

در میان خودروهای هنری بی‌ام‌و که پیش از این در لمانز شرکت کرده بودند، بی‌ام‌و ۳ CSL الکساندر کالدر آمریکایی (۱۹۷۵)، بی‌ام‌و ۳۲۰i طراحی‌شده توسط روی لیختن اشتاین آمریکایی (۱۹۷۷) و بی‌ام‌و M1 اندی وارهول آمریکایی (۱۹۷۹) بود. بزرگ‌ترین زمان حضور ورزشی بی‌ام‌و موتوراسپرت در ســال ۱۹۹۹ بود، زمانی که یانیک دالماس فرانسوی، خواکیم هینکلهوک آلمانی و پیرلویجی مارتینی ایتالیایی با بی‌ام‌و V12 LMR پیروز شدند؛ مک‌لارن F1 GTR، با پیشرانه‌ی طراحی‌شده توسط بی‌ام‌و، در ســال ۱۹۹۵ در Circuit de la Sarthe پیروز شد.

اولین باری که یک خودروی بی‌ام‌و در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز شرکت کرد، در ســال ۱۹۳۹ بود که یک بی‌ام‌و ۳۲۸ بعد از ۲۳۶ دور مسابقه پیروز شد. پس از ســال ۱۹۷۲، خودروهای بی‌ام‌و به‌طور منظم در مسابقات کلاسیک اســتقامت حضور داشتند.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی