در آستانه نمایشگاه خودروی فرانکفورت، کانسپت برقی اسمارت  با نام ویژن EQ که از اســتراتژی CASE دایلمر پیروی می‌کند، رونمایی شد. طراح این خودرو، محمد حسین امینی یکتا اســت.

در نمایشگاه فرانکفورت امســال، نسلی از خودروهای کوچک با فناوری‌های بزرگ و کارآمد دیده خواهند شد. یک روز پس از آن‌که شرکت مینی از کانسپت برقی خود رونمایی کرد، دایملر از نمونه مفهومی جدید اسمارت ویژن EQ ForTwo پرده برداشت. این خودروی دوسرنشینه کوچک نه‌تنها ردپای خودروی تمام‌برقی مرسدس Generation EQ را دنبال می‌کند، بلکه به مجموعه‌‌ی کاملی از فناوری‌های لازم برای اســتفاده به‌عنوان خودروی اشتراکی (اجاره‌ای) خودران مجهز اســت. این حباب رنگارنگ کوچک پس از شناسایی و اطلاع‌رسانی به مخاطب‌ مورد نظر، او را به مقصد درخواســتی می‌رساند.

40da9727 32ee 4f59 99aa 2c4cb1eaf74c کانسپت اسمارت EQ، شاهکار تازه‌ی محمد حسین امینی یکتا رونمایی شد

کانسپت برقی اسمارت بر اساس معیارهای اســتراتژی CASE طراحی شده اســت. این واژه از حرف اول کلمات شبکه مرتبط (Connected)، سواری خودران (Autonomous)، کاربرد همگانی و انعطاف‌پذیر (Shared & Services) و محرکه برقی (Electric) تشکیل شده اســت. تمامی زمینه‌های CASE، جزو یکپارچه اســتراتژی شرکت دایملر AG هستند. هدف دایملر، شکل دادن به حمل‌ و نقل ادراکی از طریق ایجاد پیوستگی بین موضوعات CASE اســت.

برخلاف برند مینی، شرکت اسمارت طی ســال‌های متمادی روی خودروهای برقی کار کرده اســت و حالا همه‌ی خودروی‌های این برند، گزینه برقی ارائه می‌دهند. پس اسمارت با کاوش در زمینه خودروی خودران دوسرنشینه که برای حمل‌ونقل شهری اشتراکی آماده شده‌اند، قدمی تازه در آینده این فناوری برداشته اســت. امینی یکتا، هوش ازدحامی یا گروهی را برای محیط‌هایی شلوغ شهری در نظر گرفـــــته اســت. این هوش مصنوعی، زمان موقعیت‌یابی و سوار کردن مسافر را کاهش می‌دهد و در بهبود آسایش او نقش دارد. به لطف این نقشه‌برداری هوشمند، همواره خودروهای قابل‌ دسترس در اطراف پرسه می‌زنند و درحالی‌که نرخ بهره‌وری را افزایش می‌دهد، باعث کاهش وابستگی و نیاز به خودروهای شخصی خواهند شد.

95c2df62 d3ba 4543 b77a 653f6709e99d کانسپت اسمارت EQ، شاهکار تازه‌ی محمد حسین امینی یکتا رونمایی شد

سرنشین‌ها به‌منظور زمان‌بندی سفر به تلفن‌ همراه نیاز دارند و به‌جای طریقه تطبیق چهره راننده با تصــویر کوچک پروفایل روی گوشی، هر مسافر با پیغامی شخصی‌ که روی نمایشگر دیجیتال جلو و سطوح نورافکن کناری خودرو ظاهر می‌شود، اســتقبال می‌شود.  برخلاف آنچه در کانسپت مرسدس F015 ســال ۲۰۱۵ دیدیم؛ دایملر برای این خودرو از فرمان و پدال اســتفاده نکرده اســت و در غیاب این دو،‌ کنترل‌های کابین، تونل انتقال و سایر تجهیزاتی که در فضای داخلی خودروهای غیر خودران بنزینی دیده می‌شود، فضای داخلی بزرگی برای سرنشین‌ها در دسترس اســت که نسبت به جثه کوچک خودرو فراتر از حد انتظار احساس می‌شود.

دایملر فضای داخلی خودرو را با اســتفاده از صندلی نیمکتی از جنس چرم مصنوعی و محل قرارگیری پای عمیق، ساده و باز نگه داشته اســت. به‌جای داشبورد از یک نمایشگر ۲۴ اینچی دیجیتال اســتفاده شده اســت که برای سرگرمی و اطلاع‌رسانی کاربرد دارد. دو نمایشگر جمع‌وجور ۴ اینچی که در زوایای بیرونی قرار دارند، امکان ارتباط‌ بین سرنشین‌ها (مثلا نمایش پیغام خوش‌آمدگویی) و خودرو را در مواقع ضروری فراهم می‌کنند. در غیاب گزینه‌های کنترلی فضای داخل، کاربر می‌تواند از تلفن‌ همراه یا فرمان صوتی برای تغییر تنظیمات اســتفاده کند.  پنجره‌های حبابی بزرگ کناری هم در گسترش‌ فضای داخلی مؤثر هستند؛ نوارهای یکپارچه باریکی که سرتاسر آن‌ها نصب شده‌اند، نوری ملایم و پراکنده ایجاد می‌کنند. کنسول جداشدنی وسط، هم برای جداسازی فضای سرنشین‌ها و هم به‌عنوان فضای ذخیره‌سازی قابل اســتفاده اســت. فضای ذخیره‌سازی اضافه بیشتری هم در زیر صندلی و کف خودرو قرار دارد.

dbc5f133 87fa 47a8 abbf 45af1f29c02f کانسپت اسمارت EQ، شاهکار تازه‌ی محمد حسین امینی یکتا رونمایی شد

در اقدامی جالب دایملر از سرویس «۱+۱» برای دوست‌یابی با خودرو اســتفاده کرده اســت. زمانی که مسافری تنها سوار شود، خودرو سایر مسافرین محلی را بر اساس پروفایل و نقشه سفر فعلی پیشنهاد می‌کند، سرنشین تنها توانایی قبول یا رد پیشنهاد را دارد و وقتی که سرنشین مورد نظر روی صندلی بنشیند، نمایشگر دیجیتال علایق مشترک مثل موسیقی و ورزش را برای برقراری ارتباط آسان‌تر نمایش می‌دهد.

بدنه اسمارت ویژن EQ دوسرنشینه مثال خوبی از اصل «فرم تابع عملکرد» اســت. نسبت و ابعاد خودرو کاملا جمع‌وجور و با ظاهری هوشمند طراحی شده‌اند و کوتوله برقی اسمارت را به یک وسیله حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه و بهینه‌ برای محیط‌های کوچک شهری تبدیل کرده‌اند. لولای درهای حبابی به سمت عقب باز می‌شوند و درحالی‌که ورود و خروج را آسان‌ می‌کنند؛ از اصابت به دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و سایر خودروها جلوگیری می‌کنند.

گوردون واگنر، سرپرست طراحی دایملر، در خصوص فرم بدنه می‌گوید:

این خودرو معیارهای هوشمندانه‌ای را در طراحی با محوریت قوس و خمیدگی در چهار لبه و بدون هیچ گزینه اضافه، به عــکس می‌کشد. تعدد سطوح دیجیتال داخل و بیرون خودرو، سطح جدیدی از ارتباط‌ بین انسان و خودرو را ممکن می‌کنند. مشتری قادر اســت طبق نیاز خود، این وسیله نقلیه را شخصی‌سازی کند.

قاب مشکی‌ جلو به غیر از نمایش اسم مسافر و پیام اســتقبال می‌تواند تعداد سرنشین‌ها، مقصد و هشدارهای ضروری به سایر کاربران جاده‌ای را نمایش دهد. دایملر پیش‌بینی می‌کند که نورافکن‌های کناری امکان ارائه اطلاعات عمومی بیشتر مثل زمان، وضعیت آب‌ و هوا، اخبار، جدول زمانی رویدادهای محلی و تبلیغات را هم دارند. چراغ‌های LED جلو و عقب هم به شکل مناسب ظاهر خود را تغییر می‌دهند.

پیشرانه برقی اسمارت ویژن EQ ForTwo، از یک باتری ۳۰ کیلووات ساعت لیتیوم یون قدرت می‌گیرد. طبق عــکس‌سازی دایملر برای ‌آینده، هر خودرو در زمان عدم ارائه سرویس به‌صورت خودکار به ایستگاه‌های شارژ هدایت می‌شود. این خودروها قابلیت شارژ القایی دارند و در ساعات اوج مصرف در راســتای کاهش فشار، می‌توانند برق را به سیستم برگردانند. اسمارت ویژن EQ ForTwo در نمایشگاه فرانکفورت که کمتر از دو هفته آینده برگزار می‌شود، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفـــــت. برای درک بهتر تصورات دایلمر برای این خودرو و امکانات آن، می‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.

دانلود از آپارات

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی