کاهش ۵۰ درصدی سود شرکت Rovio

rovi کاهش 50 درصدی سود شرکت Rovio

کاهش ۵۰ درصدی سود شرکت روویو؛ آیا پرندگان خشمگین رو به فراموشی می‌روند؟ 
به نظر می‌رسد پرندگان خشمگین دیگر دارای جذابیت کافی برای کاربران نیستند زیرا در گزارش مالی تازه‌ای که شرکت فنلاندی Rovio منتشر کرده نشان می‌دهد که درآمد این شرکت بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ثابت مانده اما سود این شرکت ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

مطمئنا شما هم این موضوع را قبول دارید که بازی های بسیار کمی توانسته‌اند اقبال عمومی مانند سری بازی پرندگان خشمگین به خود جلب کنند که تقریبا در هر دستگاه هوشمندی می‌توان اثری از این بازی را یافت. 

اگر چه بازی‌هایی مانند Flappy Bird ،FarmVille و Temple Run و سایر بازی های مشابه نیز توانسته‌اند تا حدودی به محبوبیت عمومی دست پیدا کنند ولی هرگز نتوانسته‌اند به گستردگی و قلمرو پرندگان همیشه خشمگین راه پیدا کنند. 

یکی از دلایل این کاهش سود را می‌توان تمرکز این شرکت بر تولید عناوین جدیدی همچون Angry Birds Go! و Angry Birds Epic و در عین حال نشان‌دهنده عدم تمایل کاربران به بازی‌های در ابتدا رایگان نیز دانست. 

بازی‌های پرندگان خشمگین همیشه احتیاج به پول برای شارژ کردن خود دارند و شما باید برای عبور از مراحل سخت حتما خرید‌های داخل برنامه‌ای را انجام دهید که حرکت روویو به سوی بازی‌هایی اصطلاحا فریمیوم (freemium) را نشان می‌دهد که اگرچه ممکن است در ابتدا دانلود یک بازی رایگان برای کاربران خوشایند باشد اما به تدریج و به دلیل نیاز به هزینه باری ادامه بازی که در مواردی تا ۱۰٫۹۹ دلار نیز می‌رسد باعث می‌شود تا کاربران از ادامه بازی‌ها منصرف شده و روز به روز بر تعداد دستگاه‌هایی که خالی از پرندگان خشمگین می‌شوند اضافه شود. 

این درحالیست که نسخه‌های ابتدایی پرندگان خشمگین قیمت ۹۹ سنتی (برای آیفون) و حتی رایگان برای اندروید داشت و کاربر با پرداخت مبلغی ناچیز و یا رایگان به تمامی امکانات بازی دست می‌یافت و دیگر لازم نبود برای آب خوردن! در این بازی هم هزینه بپردازید که این روند همانطور که گفتیم باعث نارضایتی کاربران و مشاهده روند نزولی خرید کاربران به صورت ماهیانه می‌شود. 

البته این لزوما به معنای پایان برای Rovio نیست چرا که هنوز هم این تجارت بسیار سودآور است و فیلم پرندگان خشمگین این شرکت به اکران در نیامده و لوازم جانبی آن نیز در فروشگاه‌های اسباب‌بازی در حال تجربه فروش خوبی هستند اما اگر این شرکت برای افت کاربران بازی‌های موبایل خود چاره‌ای نیندیشد ممکن است پایان بسیار نزدیک‌تر شود!